Sofar support

Vanliga frågor om Sofar

Hur ställer jag in Wi-fi till min Sofar växelriktare?

Återanslut till inverterns AP-nätverk:

  • Koppla bort enheten (mobil/dator) från hem-Wi-Fi och glöm nätverket.
  • Håll inne reset-knappen på Wi‑Fi-dongeln i ca 5 sekunder tills det blinkar; efter ca en minut bör ett nätverk som heter AP_XXXXXX synas.

Logga in via webbläsare:

  • Anslut till AP-nätverket.
  • Öppna webbläsaren och navigera till 10.10.100.254.
  • Logga in med:
  • Användarnamn: admin
  • Lösenord: admin

Konfigurera det nya Wi‑Fi-nätverket:

  • I webgränssnittet, välj Wizard i menyn.
  • Välj ditt nya Wi‑Fi-nätverk, kontrollera att RSSI (signalstyrka) är minst 15 — annars överväg förstärkare.
  • Ange Wi‑Fi-lösenord och klicka Next, följ sedan instruktionerna (typiskt ”Enhance Security” → ”OK”).
  • Dongeln startar om och försöker ansluta till det nya nätverket.

Verifiera anslutning via Solarman-appen:

  • Öppna Solarman Smart-appen och logga in.
  • Vänta 5–10 minuter (ibland upp till 30 min) tills inverterdata dyker upp i appen.

Nu ska växelriktaren vara ansluten till ditt nya nätverk!
Tveka inte att höra av er vid frågor!

Vi hjälper gärna till med bytet av nätverket åt er.
Dock tillkommer då en serviceavgift med utkörning.

Hittade du inte det du sökte?

Ring oss på: 010-603 90 01 eller mejla på:    support@hssolteknik.se så hjälper vi dig så snart som möjligt!

Tack för att du väljer HS Solteknik – din partner för en grönare framtid!